Olin tänään Tampereen kaupungin luottamushenkilökoulutuksessa, jossa kerrottiin kaikkea yleistä johtosäännöistä ja kaupungin hallinnosta sekä tietenkin uudesta tilaaja-tuottaja-mallista. Edelleen kyseinen malli herättää mielipiteitä ja tunteita laidasta laitaan, vaikka jo jonkin aikaa on tiedetty, että se Tampereelle tulee. Malli on uusi ja vasta kehittymässä. Siksi se herättää monia kysymyksiä.

Tämänpäiväisessä koulutuksessa meille vakuutettiin, että tilaaja-tuottaja-malli ei välttämättä tarkoita palveluiden kilpailuttamista. Sen tarkoitus on lisätä tehokkuutta, mutta ei automaattisesti kilpailuttamalla. Kuitenkin Tampereella palveluja on jo kilpailutettu, ja varmasti niin tapahtuu myös jatkossa.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten kilpailutustilanteessa huolehditaan siitä, että palveluiden laatu säilyy ennallaan. Valitettavan usein kilpailuttaminen tarkoittaa huonompia palveluita, tyytymättömämpiä asiakkaita tai työntekijöiden huonompaa asemaa.

Tehokkuus-ajattelua ei kerta kaikkiaan voida soveltaa kaikkialle. Esimerkiksi terveydenhuoltoa ja tehokkuutta ei tulisi edes mainita samassa lauseessa. Kaupunki/kunta ei ole mikään yritys, jonka päätehtävä on olla tehokas ja tuottava. Kunnan päätehtävä on pitää kuntalaiset tyytyväisinä, mikä onnistuu parhaiten turvaamalla laadukkaat julkiset palvelut ilman kilpailutusta.